Grønne salater af sommerens skønne råvare

Jeg er en af dem der ELSKER sommeren.

Ikke fordi jeg gerne vil til stranden og slikke sol, men simpelthen fordi det er skønt at døren kan stå åben hele dagen.
Det giver en eller anden form for følelse af frihed og ubundethed for både os mennesker og dyr (Plet og Snebold – vores norske skovkatte) her i familien.

En anden grund til at jeg elsker sommer er den mangfoldighed af skønne råvarer som denne sæson byder på.
Jeg har ikke en kæmpe urtehave – blot 2 højbede ude foran mit køkken, samt lidt rabarber og bærbuske i den øvrige have. Det giver mig så meget god energi når jeg kan hente lidt krydderurter, bønner, salat, jordbær og solbær og trylle dem om til lækre retter til dagens måltider. 

Nogle af de råvare vi kan høste nu er desuden blandt nogle af de sundeste vi kan få med undtagelse af min favorit grøntsag – nemlig grønkålen.

Hvilke du skal vælge og hvorfor kan du læse mere om her hvor jeg også giver dig et par opskrifter hvor råvarerne indgår. 

Sunde og skønne råvare

Nogle af sæsonens sundeste råvare er blandt andet vores danske bær.
Solbær indeholder fx masser af c-vitamin (181 mg). Faktisk er der 2 gange så mange c-vitaminer i 100 g solbær som der er i samme mængde appelsin.

Derudover har solbær et højt indhold af kostfibre på 5,8 g pr. 100 g – hvilket kun overgås mængden af fibre i grønkål. 
Indholdet af kalorier ( 76 pr. 100 g) er så en anelse højere end det du får ved at spise samme mængde æble, blåbær eller appelsin. 

Lige nu høster jeg skønne grønne bønner i mine højbede og det er faktisk første gang jeg forsøger mig med bønner i haven.

De er virkelig taknemmelige, hvis man kan sige det om grøntsager – forstået på den måde at de kræver næsten ingen pasning og giver rigtig mange bønner pr. plante.

Bønner er en af de grøntsager der har det laveste indhold af kalorier (KUN 26 pr. 100 g) og samtidig et fint fiberindhold på 3 g fibre pr. 100 g.
Friske bønner indeholder lektiner, som er et giftstof der kan give mavekrampe, så de skal altid lige koges en anelse.

Mange af de andre grøntsager vi får i sæsonen som fx salat, tomat og agurk er lave i kostfibre. Når jeg fremhæver fibre i grøntsager, så er det fordi fibre mætter godt og gavner vores fordøjelse. Måske har du hørt om tarmbakteriernes betydning i forhold til sundhed og vægt som forskere er meget optaget af i øjeblikket. 

Rigtig god fornøjelse med opskrifterne.

Følg mig på BLOGLOVIN

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *