Disse lækre rugbrødschips med grønkålsolie, gerne serveret sammen med et glas koldt hvidvin som en snack eller som tilbehør til tomatsuppe, er blevet en af mine yndlingsting lige nu.

Rugbrød med grønkålsolie

 

En rest rugbrød fra bageren der er ved at blive lidt for tørt, kan hurtigt og nemt forvandles til disse lækre og sunde rugbrødschips. For dem af jer der kender mig, eller har været forbi min blog før, er det nok ingen overraskelse, at disse blev med grønkålsolie. En fantastisk måde at få brugt en rest på og samtidig få masser af fibre, både fra rugbrødet og grønkålen, samt sundt fedtstof.Grønkålsolien kan også vendes sammen med pasta eller gulerødder i stave som bages i ovnen, husk at drysse med lidt salt.

Jeg har valgt at bruge frisk grønkål, men du kan også bruge frossent optøet grønkål – brug ca. 3 portionskugler i stedet.

Jeg har valgt en dansk koldpresset rapsolie, da jeg synes det er vigtigt at vi støtter vores danske landbrug. Derudover har rapsolien et højt indhold af alfa-linolensyre, som er en essentiel omega-3 fedtsyrer, der har stor betydning for forebyggelse af hjerte-karsygdomme.  Jeg bruger stort set kun rapsolie i min madlavning, uanset om det er til bagning, dressing eller stegning.

Grønkåls olie

ingredienser:

  • 2 dl. frisk hakket grønkål
  • 1 lille håndfuld basilikum
  • 1-2 fed hvidløg
  • 1 dl. koldpresset rapsolie
  • Salt
  • En rest rugbrød skåret i så tynde skiver som muligt

Sådan gør du:

Blend alle ingredienserne i en blender/foodprocessor. Læg rugbrødsskiverne på bagepapir på en bageplade og pensel med grønkålsolien. Drys med groft salt, gerne flagesalt og bag i ovnen ved 200 grader , ca. 25-30 min. til rugbrødschipsene er sprøde, men uden at de bliver brændte.

Bruges grønkålsolien til pasta så husk at smage til med salt og eventuel peber.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.