Fuldkorn er guldkorn, altså ikke de små gule sukkerristede morgenmadsprodukter, men guldkorn for din sundhed og dit velvære.

Når du vælger fuldkorn, så får du både masser af fibre, B- og E-vitaminer, zink, jern og magnesium, samt proteiner og sunde fedtstoffer. Det er godt for din fordøjelse, det sænker dit kolesterol, stabiliserer dit blodsukker og forebygger kræft.

Fuldkorn er når hele kornet bruges også selv om kornet er forarbejdet, fx skårne, knækkede eller malet til mel. Eksempler på fuldkorn er blandt andet hvede, spelt, byg, rug, havre.

Fuldkorn er når hele kornet bruges med alle dens del, inklusiv skaldel

Til gengæld er græskarkerner, solsikkefrø, hørfrø, sesamfrø, vilde ris, boghvede og quinoa dog ikke fuldkorn.

Korn og frø har lidt forskellig næringsmæssig sammensætning og derfor også lidt forskellig sundhedsmæssig værdi, men alle gør de noget godt for vores sundhed. Uanset typen af korn du vælger, så er det først og fremmest vigtigt at du vælger fuldkorn.

For at få mest gavn af dine fuldkorn anbefales det at du spiser 75 g om dagen fx:

2 dl. havregryn og 1 skive rugbrød

1 dl mysli, 2 fuldkornsboller og 2 stykker fuldkornsknækbrød

2 skive rugbrød, 1 stykke fuldkornsknækbrød og 1 portion fuldkornspasta



2 skiver fuldkornsrugbrød, 1 stykke knækbrød og 1 portion fuldkornspasta

Sådan får du mere fuldkorn

  • Gå efter fødevare med det orange fuldkornslogo 
  • Spis rugbrød, knækbrød og andet groft brød med fuldkornslogoet
  • Spis havregrød eller grød af andre kornsorter (rug, byg, hirse) og pynt med fx friske bær, tørret frugt og kanel til morgenmad 
  • Brug havregryn i frikadellerne og farsen i stedet for hvidt mel 
  • Vælg fuldkornspasta og fuldkornsnudler 
  • Kom kogte spelt- eller hvedekerner i den grønne salat 
  • Spis fuldkornsvarianter af burgerboller, pølsebrød, pitabrød og tortillas 
  • Brug fuldkornsmel i brød, men også kager, pizzadej etc
  • Kom havregryn i din smoothie
Inspiration til sundt og effektivt vægttab
Tip til mere fuldkorn –
kom havregryn i din smoothie

Fik du læst helt til ende ? Så håber jeg du har fået lidt inspiration til at bruge flere fuldkorn i din hverdag.

Rigtig god fornøjelse.

Klinisk diætist Heidi Olsen

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *